8 tips som kan øke din treningsmotivasjon
torsdag 21. mai , 2015 / Aktivitet og trening / Av Mats Koray Genc

8 tips som kan øke din treningsmotivasjon

Har du ikke motivasjon til å trene? Her er noen enkle tips til hvordan du kan bli mer motivert til å trene

Sett deg mål

Det finnes ikke noe mer motiverende, og noen ganger skremmende, enn din første 10km, 20 eller 50km, som står oppført i fet skrift på kalenderen. Sett deg realistiske mål med milepæler som lar deg føle at du beveger deg framover. Har du en nøkkeldato eller en happening du skal på, så bruk denne til å sette deg et mål og ha noe å se frem til.

Foto: Dafne Cholet // Flickr

Foto: Dafne Cholet // Flickr

Få med deg venner

Få med deg venner som kan både gi og få støtte. Noen du kan gjøre en treningsavtale med. Gjør treningen til en sosial hendelse eller motiver hverandre ved å konkurrere og gi hverandre utfordringer.

Venn deg til å gå i treningsklær

Legg frem eller gå i treningsklær. Det finnes ikke massevis av forskning på dette, men i en studie gjort av Northwestern University oppdaget man at deltakere ikledd en labfrakk opptrådte mer konsentrerte om oppgaver enn da de hadde på seg vanlige klær. En labfrakk er riktignok ikke det samme som en sports-BH eller joggesko, men i et nylig intervju gjort av The Atlantic, mente en av lederne i undersøkelsen at det å ha på treningsklær kan ha en lignende effekt på motivasjon til trening.

Få en treningsdagbok

Skriv ned hva du føler etter hver treningsøkt. Når du har lite motivasjon til å trene kan du ta frem notatene dine og lese om hvordan følelsen var når du fullførte en av dine tidligere treningsøkter.

Next28-Fitness-Food-Diet-Business-Journal

Foto: Next Twenty Eight // Flickr

Tren riktig for å oppnå tidlig effekt

Skaff deg informasjon om hvordan du kan trene effektivt på kort tid for å oppnå resultater på kortest mulig tid. Resultater er din beste motivator, men trener du lite effektivt vil det ta lengre tid før du ser effekten av det. Les og lær mer om andres opplevelse og oppnåelser på nett, eller kontakt profesjonell hjelp til å sette opp en riktig treningsplan for deg og dine mål.

Få nok søvn

Sover du lite? Skaff deg mer energi ved å være opplagt etter en god natts søvn. Søvn gir ikke bare energi, men beskytter også kroppens muskelbygging og fettforbrenning.

Foto: John Tyler // Flickr

Foto: John Tyler // Flickr

Følg relevante nyhetsbrev

Meld deg på diverse nyhetsbrev og følg treningsmagasiner på sosiale medier for å få daglig eller ukentlig trenings- og ernærings-tips. Dette kan bidra til å motivere deg til å trene ved å være en konstant påminnelse.

Identifiser og konfronter dine svakheter

Hvis du er en yoyo-mosjonist som hopper av og på treningsperiodene: identifiser årsakene til at du slutter å trene og jobb direkte med å overkomme utfordringene. Hvis du blir lei lett, prøve ulike typer trening, gruppetimer eller varierte aktiviteter for å holde det friskt og spennende.

 


Kommentarer

Ferske innlegg

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Utstyr til hjemmetrening

Utstyr til hjemmetrening

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Squashspagetti

Squashspagetti

Hva kan du om kroppen?

Hva kan du om kroppen?

Det er aldri for sent å begynne

Det er aldri for sent å begynne