Bondekroppen
mandag 29. juni , 2015 / Aktivitet og trening / Av Marthe-Lise Lein

Bondekroppen

Har du en fysisk krevende jobb? Ta en titt på disse øvelsene.

Helse- og treningsterapeut, Hilde Kyllo, driver bloggen «Bondefrøken». Her skriver hun om livet på gård, men hun deler også masse supre oppskrifter og effektive treningstips. Vi har fått lov å dele et av hennes morsomme innlegg om bondekroppen – så dersom du har en fysisk krevende jobb, som bøndene ofte har, burde du ta en titt på disse forebyggende øvelsene. 

All foto av øvelser: Tor Ivar Viken.

Det er på tide med litt kroppsprat her også. Bondekroppen trenger å bli satt i fokus. Har dere studert en bondekropp? Sånn nøye? Ørehår, nesehår, øyebryn ut av en annen verden? Jeg tror de utvikler ekstrem hårvekst rundt kroppens åpninger fordi de går rundt i fjøs fullt av støv, drit og dårlig luft. Akkurat som kamelen – i ørkenen. Det er ikke bare jeg som har lagt merke til det? Det er mulig det er litt ekstremt her på Høylandet, for ofte ser du øyebryna lenge før du ser selve bonden, og jeg har sett at det gjelder ikke bare min bonde!

Uansett, bondekroppen består av flere skavanker, som jeg har lagt merke til. Vonde skuldre og dårlig holdning er en av de. Dette kommer av gjentatte tunge løft over skuldre, ugunstige arbeidsstillinger og lite tid til forebyggende øvelser. Dette er enkelt å forebygge, men litt verre å reparere i ettertid. Slike plager kommer også snikende litt etterhvert og en legger liksom ikke merke til de før en nesten ikke greier å løfte henda over hodet eller er så lutrygga at noen faktisk tror du er en kamel.

Men fortvil ikke kjære bønder, bondefrøkener og odelsmennesker. Jeg har tatt bilder av noen enkle øvelser som ALLE og enhver bør gjøre hver dag for å unngå skuldervondter. Jeg fikk Tor Ivar Viken til å ta bildene, en bonde som lovte å implementere disse øvelsene i fjøsstellet. Hver dag. Dette er 4 øvelser som forebygger skulderplager enten du er bonde eller kjøpmann, prest eller lennsmann. Disse øvelsene bør legges inn i morgenrutinene DINE, spesielt viktig FØR du bryter løs på ugunstige arbeidstillinger i fjøset! Er dere med?

IMG_2099

IMG_2104

Len deg litt framover, stram magen, ikke hold pusten, før hendene fram og opp så langt du klarer UTEN å bevege overkroppen. Gjenta 5 repetisjoner.

IMG_2100

IMG_2105

Len deg litt framover, stram magen, ikke hold pusten, samle hendene foran deg og før de bakover, skvis skulderbladene sammen, men HUSK: slapp av i nakken. Gjenta 5 repetisjoner.

IMG_2102-0

IMG_2101-0

Len deg litt framover, stram magen, ikke hold pusten, hold albuene på samme plass hele tiden, vri armene opp som vist på bildet. Slapp av i nakken, gjenta 5 repetisjoner.

IMG_2103

IMG_2107

IMG_2106

Med høygaffel (eller kost/mopp, journ.anm). Hold den foran deg som vist på bildet, stram magen og før høygaffelen opp over og bak hodet så langt du klarer. Før den tilbake igjen og gjenta 5-10 ganger.

Sånn, kjære dere. Da fikk jeg også vist fram hvor langt vi har kommet med nyfjøset. Det blir fint, ikke sant?

Gjør disse øvelsene før hvert fjøsstell, trim ørehår og øyebryn 1 gang i uka og jeg LOVER deg friske skuldre og søte bondefrøkner helt til du blir kårkaill 😉


Kommentarer

Ferske innlegg

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Utstyr til hjemmetrening

Utstyr til hjemmetrening

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Squashspagetti

Squashspagetti

Hva kan du om kroppen?

Hva kan du om kroppen?

Det er aldri for sent å begynne

Det er aldri for sent å begynne