Chiapudding med frisk topping
lørdag 6. juni , 2015 / Kosthold, Oppskrifter / Av Marthe-Lise Lein

Chiapudding med frisk topping

Næringsrik frokost som gir energi.

Chiafrø har over en periode funnet veien til norske kjøkkenskap, og det blir reklamert at de skal forebygge alt fra kreft og hjerte- og karsykdommer til å forbedre fordøyelsen og styrke skjelettet. Det er derimot lite forskning som underbygger disse påstandene. Likevel bør ikke frøene forsvinne fra det norske kostholdet, de inneholder nemlig mange nyttige næringsstoffer som blant annet kalsium, magnesium, jern og omega-3-fettsyrer.

Én av de mest populære måtene å bruke frøene på er ved å lage chiapudding eller tilsette de i frokostgrøten. Vi har testet en oppskrift på en nydelig frokostpudding, som du selvfølgelig også skal få.

Chiapudding med bær

1 porsjon:

  • 3 spiseskjeer chiafrø
  • 2 dl soyamelk (du kan også bruke kokosmelk, havremelk, lett/hel/skummet melk)
  • litt honning for søtning
  • blåbær og bringebær (du kan toppe puddingen med det du selv måtte ønske)

Slik gjør du:

  • Bland ingrediensene sammen
  • Sett i kjøleskapet noen timer. Lag den gjerne kvelden i forveien og la den stå over natten.
  • Når frøene har trukket til seg all melken topper du puddingen med bærene, så er det bare å nyte.

Bon appétit!


Kommentarer

Ferske innlegg

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Utstyr til hjemmetrening

Utstyr til hjemmetrening

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Squashspagetti

Squashspagetti

Hva kan du om kroppen?

Hva kan du om kroppen?

Det er aldri for sent å begynne

Det er aldri for sent å begynne