Dette er ingrediensene som gir deg mest protein
tirsdag 26. mai , 2015 / Kosthold / Av Marthe-Lise Lein

Dette er ingrediensene som gir deg mest protein

Les den anbefalte dagsrasjonen av proteiner, og se hvilke ti matvarer som er mest proteinrike.

Proteiner er nødvendige for oppbygning av nye celler – både under vekst og til vedlikehold av kroppen. Proteiner er store molekyler som er bygd opp av aminosyrer. Proteiner deltar på forskjellige måter i alle livsprosesser i kroppen. Protein kan også brukes til energi, men spiller vanligvis liten rolle som energikilde i forhold til karbohydrat og fett.

Dette skriver helsedirektoratet om proteiner på sine sider. De anbefaler videre at proteininntaket til en voksen person utgjør omtrent 10-20 prosent av det daglige energiinntaket (idrettsutøvere trenger må spise rundt 15-20 prosent proteiner), noe som tilsvarer 0,8 gram per kilo kroppsvekt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Nicetoenv_Flickr

Foto: Nicetoenv/Flickr

Dersom man spiser variert og er litt bevist er det som regel ikke noe problem å få i seg nok proteiner. Det er nemlig veldig mange proteinrike matvarer i Norge, og matportalen.no går så langt som å si: Ettersom de fleste matvarer har et proteininnhold som er høyere enn 10 energiprosent, er det vanskelig å sette sammen et kosthold med mindre enn 10 energiprosent protein.

olympiatoppen.no skrives det at det også sjelden er behov for proteintilskudd blant idrettsutøvere og at de ikke anbefaler ekstra proteiner ”for sikkerhets skyld”. Holder det for idrettsutøvere, bør et variert kosthold også holde for den mannen i gata også.

Artikkelen fortsetter under bildet.

*saipal_Flickr

Foto: *Saipal/FLickr

Varierende kvalitet

Du kan få i deg proteiner via både animalske og vegetabilske matvarer, men det blir sagt at animalske proteiner har bedre kvalitet enn vegetabilske. Det er likevel fullt mulig å leve et fysisk aktivt liv basert på en vegetabilsk kost. I følge olympiatoppen.no kan du kombinere vegetabilske matvarer for å få opp kvaliteten på proteinene; bønner og linser sammen med kornprodukter vil øke kvaliteten på proteinet.

Gode kilder til animalsk protein er fisk, fjærfe, kjøtt, egg og meieriprodukter som melk, yoghurt og ost. Fra vegetabilske kilder er brød, pasta, ris, kornblandinger, bønner, linser og nøtter viktige matvarer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Nicetoenv_Fickr

Foto: Nicetoenv/Flickr

De ti mest proteinrike matvarene er (vist som gram proteiner per 100 gram vare):

Ingrediens Mengde
Tørrfisk 78,5 gram
Gamalost 50 gram
Baconcrisp 47,9 gram
Soyaprotein 43,2 gram
Parmesan 41,6 gram
Pultost 39 gram
Klippfisk 37,8 gram
Soyamel 36,8 gram
Tørrgjær 35,6 gram
Soyabønner 34 gram

En full oversikt over næringsinnhold i de fleste matvarer finner du på matvaretabellen.no.


Kommentarer

Ferske innlegg

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Utstyr til hjemmetrening

Utstyr til hjemmetrening

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Squashspagetti

Squashspagetti

Hva kan du om kroppen?

Hva kan du om kroppen?

Det er aldri for sent å begynne

Det er aldri for sent å begynne