Få full oversikt over treningen din
tirsdag 26. mai , 2015 / Aktivitet og trening / Av Marthe-Lise Lein

Få full oversikt over treningen din

Med en treningsdagbok ser du resultatene av treningen din, noe som er motiverende for mange. Her får du tips til hvordan du kan føre en treningsdagbok.

Det er flere måter å motivere seg til å trene på og én av dem er å sette klare mål for treningen – hva du skal trene, når du skal trene og hvem du skal trene med. Da er en treningsdagbok perfekt.

En treningsdagbok kan du enten finne gratis på nett, som app til telefonen, i papirutgave eller du kan lage deg en helt selv. Det er stor forskjell på hvor mye informasjon du skal fylle ut, men det viktige er at du finner en som passer deg og din treningshverdag.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto:Oliver Symens/Flickr

Foto: Oliver Symons/Flickr

Her er noen eksempler på hva en treningsdagbok kan inneholde:

  • Målsettinger: En plan der du skriver ned dine mål med treningen. Ønsker du å løpe mila på under én time, gå ned i vekt, eller ønsker du å få en fast treningsrutine. Her kan du også skille mellom kortsiktige og langsiktige mål. Da vil du se framgangen, men fortsatt ha noe å strekke deg etter. Det er også viktig at du setter deg realistiske mål, sånn at du faktisk klarer å nå dem.
  • Tester: Et skjema der du fører inn resultater fra tester du gjennomfører før, under og etter en treningsperiode. Hvor lang denne perioden er, og hvor mange tester du skal ha underveis, bestemmer du selv. Men husk å ha såpass god tid i mellom at du faktisk ser en forskjell.
  • Ukeplan: Der skriver du opp alle øktene du har tenkt til å ha den uken. Skriv ned hva du skal trene: styrke, utholdenhet, balanse og kroppskontroll, eller om du skal ha treningsfri. Vær så konkret som du føler er nødvendig for å holde oversikten over uka di.
  • Treningslogg: En oversikt over hva du trente hver økt. Her kan du for eksempel skrive hvor mange repetisjoner og sett du kjørte på styrketreningen, og selvfølgelig med hvor mye vekt. Dette skal være en plan der du får full oversikt over alle øktene dine, så du ser framgangen. Her kan du lage to logger: én for styrketrening og én for utholdenhetstrening.
  • Intervallplan: Her holder du oversikten over intervalltreningen din. Intervaller er en veldig effektiv måte å trene utholdenhet på, og det er bevist gjennom forskning at du ikke bare trener kondisjonen, men at du også får både bedre helse og et lengre liv med intervalltreningen. Hvor mange intervaller og tiden på dem bestemmer du selv, og ut i fra formen din. Om du vil sykle, løpe, gå eller ro bestemmes ut i fra hva du liker å gjøre.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Hyacinth50:FLickr

Foto: Hyacinth/Flickr

Det er mange måter å føre en treningsdagbok på, men det er viktig at du setter opp en plan som samsvarer med dine målsettinger. Om du vil ha mer eller mindre informasjon i din dagbok er personlig og avhengig av hvor mye du trener og hvorfor – finn, eller lag, den som passer deg.

Lykke til!


Kommentarer

Ferske innlegg

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Utstyr til hjemmetrening

Utstyr til hjemmetrening

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Squashspagetti

Squashspagetti

Hva kan du om kroppen?

Hva kan du om kroppen?

Det er aldri for sent å begynne

Det er aldri for sent å begynne