Intervalltrening på 20 minutter
søndag 31. mai , 2015 / Aktivitet og trening / Av Marthe-Lise Lein

Intervalltrening på 20 minutter

Har du dårlig tid? Her er tips til en kjapp og grei intervalløkt på kun 20 minutter.

Intervalltrening er en av de mest effektive måtene å trene hjertet, og dermed kondisjonen, på. Vi har tidligere skrevet om fire ganger fire intervaller, som gjennom forskning er bevist som én av de mest effektive måtene å få opp kondisjonen på. I tillegg er denne intervallformen bra dersom man ønsker å holde livsstilsykdommene på avstand eller ønsker å gå effektivt ned i vekt.

Klikk her for å lese mer om effektiv fettforbrenning.

I følge Norsk Helseinformatikk (NHI) sine nettsider er det best å trene intervaller to til tre ganger i uken. De anbefaler å variere treningen med både lengre joggeturer og styrketrening.

Klikk her for å lese mer om fire ganger fire-intervaller.

Det er nesten utallige måter å trene intervaller på, og NHI skriver at hvor mange og lange drag du tar bør avhenge av formen din. Den intervallformen vi skal ta for oss i dag tar maks 15 minutter og kan gjennomføres på mølle eller utendørs. Intensiteten (farten) varierer du etter hvor god form du er i, for intervaller kan gjennomføres ved at du svømmer, sykler, går, løper, ror, går på ski – you name it!

45/15

  • Oppvarming i fem minutter på moderat intensitet.
  • Det skal være ti intervaller på 45 sekunders hver, med 15 sekunders pause mellom hvert intervall.
  • Du skal ikke få melkesyre i beina, og du skal klare å gjennomføre alle intervallene uten å måtte justere farten ned i de siste intervallene. Bruk noen ganger på å finne rett intensitet for deg. Tren gjerne intervaller i motbakke for å få pulsen raskere opp.
  • Jogg ned i fem minutter.

Lykke til.


Kommentarer

Ferske innlegg

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Utstyr til hjemmetrening

Utstyr til hjemmetrening

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Squashspagetti

Squashspagetti

Hva kan du om kroppen?

Hva kan du om kroppen?

Det er aldri for sent å begynne

Det er aldri for sent å begynne