Utstyr til hjemmetrening
mandag 28. september , 2015 / Utstyr / Av Marthe-Lise Lein

Utstyr til hjemmetrening

Få tips til treningsutstyret som kan gjøre hjemmetreningen mer variert og fleksibel.

Levert i samarbeid med Myworkout.

På myworkout.no er det over 100 varierte treningsvideoer og -instruksjoner, så du kan gjennomføre treningen din hvor du vil; ute, hjemme eller på treningssenteret. Du finner også en digital personlig trener som guider deg gjennom over 500 øvelser ved bruk av egenvekt, frivekter og apparater. Dette er så du skal få en mest mulig fleksibel treningshverdag, der du trener på dine premisser og etter din timeplan.

Klikk her for å lese mer om Myworkout.

Selv om noen av treningsvideoene krever at du har noe utstyr, behøver du ikke ha et medlemsskap på et senter for å få trene til dem. Det er mye godt og rimelig utstyr å få tak i og du skal nå få en oversikt over utstyr som kan være greit å ha hjemme for å få en enda mer fleksibel treningshverdag. Men, det finnes noen alternativer til utstyret du kjøper, som du rett og slett kan finne i skap og skuffer hjemme. Disse alternativene skal du få litt lengre ned i artikkelen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Skjermbilde 2014-12-04 kl. 13.06.56

Mye trening med lite utstyr

Egenvektstrening har vært i vinden lenge. Dette er trening som ikke krever noe utstyr i det hele tatt, men vi anbefaler at du på noen øvelser har en treningsmatte for å gjøre øvelsene mer behagelig. En treningsmatte er en liten utgift som kan gjøre alt fra yoga til tabata til en mer behagelig opplevelse for muskler og ledd.

På Myworkout finner du hele 14 forskjellige kettlebellstimer. Denne treningsformen stammer fra Russland og de spesielle vektene ble tidligere brukt som kornvekter på landsbygda. Flere sportsforretninger selger i dag kettlebells og de finnes i alle prisklasser og tyngder. Flere av våre kettlebellstimer går også an å gjennomføre uten vektene. Da blir det en lettere styrkeøkt.

Klikk her for å lese mer om Kettlebells på myworkout.no.

Artikkelen fortsetter under bildet.

kettlebellsuten-tekst

En annen smart investering man kan gjøre er å gå til innkjøp av et sett med manualer eller vektskiver. Disse kan brukes til å gjøre øvelser som Bulgarsk Utfall og sit-ups mer variert og tyngre. I tillegg åpner du opp for et hav av andre øvelser for skuldre, rygg, mage og armer som du da kan gjennomføre innenfor husets fire vegger.

På Myworkout er det også flere timer med step. Blant annet Step Puls og Step Aerobic. Step kan brukes til både kondisjon- og styrketrening og vil derfor kunne bidra til at du kan ha en variert treningshverdag selv om du ikke ønsker å være medlem på et senter.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LISBETH-FARGE

Alternativer

Som dere ser er det lite som skal til før man har muligheten til å gjennomføre en stor variasjon av øvelser hjemme i stua. Dessverre er det en utgift å kjøpe dette utstyret, og selv om det ikke er snakk om enorme summer er det ikke sikkert man vil ta seg råd til denne investeringen med en gang. Derfor skal dere nå få noen alternativer til noe av dette utstyret.

Et godt alternativ til treningsmatten er et teppe. Her er det viktig å passe på at teppet ligger godt og ikke sklir unna når du gjennomfører øvelsene.

I stedet for manualer og vektskiver går det an å bruke flasker eller dunker fylt med vann. Med flasker vil det være begrenset hvor tung vekten kan bli før flaskene blir for store og uhåndterlige å holde. Det er derimot nok vekt til å starte med dersom man ikke har trent spesielt mye styrke før.

Klikk her for å lese mer om styrketrening på myworkout.no.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Skjermbilde 2015-09-23 kl. 10.33.30

Som et alternativ til step er en lav benk eller krakk et brukbart alternativ, men det kan være litt mer ustødig og ofte kan høydeforskjellen bli for stor. Det er derfor viktig å finne et alternativ som er så lavt at belastningen ikke blir for stor når du gjennomfører øvelsene. Det går også an å benytte seg av en trapp for å gjennomføre en del stepøvelser. Så få med naboen og step i vei opp trappa.

Og til slutt: Dersom du ønsker litt mer motstand når du tar øvelser som for eksempel knebøy, kommer du langt med en sekk. Fyll den opp med tunge ting (vanndunker, verktøy, bøker o.l.) og tren i vei.

Det er viktig å presisere at det med disse alternativene blir mer utfordrende å holde kontroll på antall kilo du løfter, og at det som følge blir vanskeligere å få rett progresjon i styrketreningen. Det er også viktig å fokusere på teknikken i øvelsene så du unngår skader og slitasje – men det er et mye bedre alternativ enn å ikke trene i det hele tatt.

God trening.


Kommentarer

Ferske innlegg

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Polarbrød fra Nord-Trøndelag

Utstyr til hjemmetrening

Utstyr til hjemmetrening

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Prøv deg på de fysiske kravene til hæren

Squashspagetti

Squashspagetti

Hva kan du om kroppen?

Hva kan du om kroppen?

Det er aldri for sent å begynne

Det er aldri for sent å begynne